AWARIA ELEKTRONICZNEGO STEROWANIA TURBINĄ

Gdy uszkodzeniu ulegnie elektroniczny siłownik, odpowiedzialny za prawidłowe działanie łopatek zmiennej geometrii, turbina przestanie pracować płynnie, i zacznie dochodzić do jej zacinania się lub całkowitej utraty mocy. Jeśli brak innych objawów uszkodzenia turbosprężarki, wówczas wymiana lub regulacja i ponowne ustawienie elektrycznego sterowania turbiną powinno rozwiązać problem.

 Najczęściej spotykane objawy przy nieprawidłowej pracy siłownika elektronicznego to niepokojąco wysokie obroty turbosprężarki, przechodzenie silnika w tryb awaryjny, kontrolki silnika podświetlone na kokpicie czy informacje o kodach poszczególnych usterek.

Kluczową rolę odgrywa dokładne zdiagnozowanie problemu, gdyż może być to zarówno coś tak drobnego jak nieprawidłowe mocowanie złącza elektrycznego, niewłaściwie podłączone przewody, ale także uszkodzone zatrzaski na obudowie siłownika lub pęknięte czy uszkodzone ścianki plastikowej obudowy czy Ślady woda która przedostaje się do lub blisko obudowy siłownika. Dodatkowo nieprawidłową pracę siłownika może także sygnalizować hałas dochodzący z turbosprężarki i jej wyjątkowo głośna praca, a także zacinanie się siłownika, gdy przy uruchomionym silniku próbujemy tym siłownikiem poruszać ( zależnie od modelu).

 Siłownik elektroniczny są elementami bardziej skomplikowanymi niż mogłoby się wydawać i ściśle podporządkowanymi konkretnemu modelowi silnika, skrzyni biegów i  samochodu. Dokonywanie wymian czy napraw na własną rękę – w tym zakup elementów które wyglądają podobnie w sklepie online – może w efekcie skończyć się  dużo poważniejszą awarią, gdy spróbujemy zamontować nieprawidłowy siłownik z nieprawidłową czarną nakładką,  nieprzeznaczonymi  stricte do naszego samochodu.

 Gdy uszkodzenie ulegnie sama czarna zatyczka,  wymianie podlega cały siłownik ze względu na elektronikę, ustawioną w niej pod ten konkretny mechanizm. Wszelkiego rodzaju próby lutowania uszkodzonych elementów czarnej nakładki  mogą skończyć się awarią nie tylko turbosprężarki, ale i silnika czy skrzyni biegów. Podobnie dostawanie się wody powodujące rdzewienie i zanieczyszczenia, mechaniczne uszkodzenia turbosprężarki jej złączy, a także wpływ drgań silnika przez długi okres czasu – to wszystko stanowić może  dodatkowe przyczyny uszkodzenia lub awarii  elektronicznego siłownika podczas eksploatacji samochodu .