ZAKRES USŁUG
Zakres usług firmy obejmuje diagnostykę turbosprężarki i wskazanie ewentualnych przyczyn uszkodzeń, podstawową regeneracja turbo – gdy wymiany wymaga jedynie zestaw naprawczy – oraz pełną regenerację – gdy podstawowa regeneracja nie przyniosłaby oczekiwanych efektów – a także sprzedaż turbosprężarek na wymianę z turbiną uszkodzoną. W tej ostatniej opcji klient zamawia odpowiedni model turbo sprężarki do swojego samochodu i po wymontowaniu starej turbiny odsyła ją do Auto Turbo.
Gwarancja
Firma Auto Turbo udziela gwarancji 12 miesięcy na przeprowadzone przez usługi i sprzedane turbosprężarki. Klient zobowiązany jest jednak do prawidłowego montażu turbiny zgodnie z dostarczonymi przez Auto Turbo instrukcjami montażu. Priorytetem jest także ustalenie pierwotnej przyczyny awarii oryginalnej turbo sprężarki tak, by usunąć ją przed montażem nowego sprzętu. W innym wypadku bowiem sytuacja – prędzej lub później – powtórzy się z kolejną turbiną.
NAJCZĘSTSZE USZKODZENIA TURBOSPRĘŻAREK:
Uszkodzone koło kompresji turbosprężarki:
Do uszkodzenia łopatek koła kompresji dochodzi wówczas, gdy z układu dolotowego zassane zostanie ciało obce – może to być np. ziarenko piasku, choć nie tylko. Takie same szkody powstaną, gdy zassane zostaną zanieczyszczenia z odmy.
Często zdarza się, że niefachowy montaż turbiny w samochodzie kończy się fiaskiem i ponownym uszkodzeniem koła kompresji przez to, że podczas montażu nie została zachowana wystarczająca ostrożność i do turbiny dostało się zanieczyszczenie. Oprócz dbałości o filtr powietrza, odmę czy przewody układu ssącego warto więc pamiętać o powierzeniu montażu turbosprężarki fachowcowi.
Pęknięty wałek turbosprężarki:
Do tak poważnego uszkodzenia turbiny, jak pęknięcie wałka, dochodzi wówczas, gdy turbosprężarka nie dostaje wystarczającego smarowania lub nie dostaje go wcale. Oprócz śladów zatarcia, na bieżni wałka pojawić się wówczas mogą fioletowo-niebieskie ślady przegrzania.
Aby zapobiec takim sytuacjom, należy dbać o przewody doprowadzające olej do turbiny,regularne wymiany oleju i filtra oleju oraz pamiętać, by nie gasić silnika od razu po zakończeniu jazdy – niech silnik pochodzi na wolnych obrotach „na luzie” tak, by turbosprężarka nie została nagle odcięta od smarowania, lecz stopniowo. Podobnie przy rozpoczynaniu jazdy – zamiast wciskać „gaz do dechy” od samego zapalenia silnika, lepiej jest w trosce o turbinę odczekać minutę, dwie, by silnik popracował na jałowym biegu. Wtedy niedostatek oleju w turbinie nie powinien nam grozić.
ZATKANA ODMA
Przytkana odma, czyli odpowietrzenie skrzyni korbowej w górnej części silnika, może doprowadzić do uszkodzenia turbo sprężarki. Olej wpychanay jest z powrotem do turbiny, a jego wyciekanie tworzy powstawaniu nagaru na zmiennej geometrii. W efekcie zaczyna się ona zacinać, turbo przestaje pracować w sposób niezawodny, i może dojść do całkowitej utraty mocy w samochodzie oraz dymu z układu wydechowego. Możliwe jest także wyświetlanie się błędu silnika lub przełączanie silnika w tryb awaryjny. Im więcej objawów klient obserwuje w swoim samochodzie, tym bardziej poważne może być już uszkodzenie turbosprężarki.
PROBLEM Z OLEJEM
Zarówno zbyt niski stan oleju, jak i użytkowanie oleju słabej jakości czy brak wymiany filtra oleju na czas doprowadzić mogą do uszkodzenia turbosprężarki lub do problemów podczas jej pracy. Do sprawnego i niezawodnego funkcjonowania turbina wymaga odpowiedniego stanu czystego oleju i regularnych wymian filtra. Bez tego dojść może do zatarcia się turbosprężarki, do jej przegrzania, a co za tym idzie do odcinania mocy w trakcie jazdy, co szczególnie niebezpieczne okazać się może w trakcie manewru wyprzedzania. Także zanieczyszczony olej jest dla turbiny niebezpieczny, gdyż nagar osiadający przy łopatkach zmiennej geometrii będzie utrudniał ich płynny ruch, z czasem prowadząc do uszkodzenia turbiny. Stąd zalecane jest regularne badanie stanu oleju, użytkowanie produktów zalecanych przez producentów samochodu i stosowanie oleju wysokiej jakości, dzięki czemu turbosprężarka pracująca na bardzo wysokich obrotach i w wysokich temperaturach będzie dłużej pracować bez zarzutu.
NIEDROŻNY PRZEWÓD OLEJOWY
Jak łatwo się domyślić, niedrożny, zanieczyszczony lub przytkany przewód olejowy nie będzie spełniał poprawnie swojej funkcji, przez co turbosprężarka nie będzie otrzymywała odpowiedniej ilości oleju. Może to w krótkim czasie doprowadzić do braku smarowania najważniejszych części turbiny, a co za tym idzie do jej zatarcie się i całkowitą awarię. Przy wymianie turbo z tego powodu bardzo ważne jest także sprawdzenie całego układu olejowego, wymiana filtra oleju, sprawdzenie poziomu oleju, a także sprawdzenie/wymiana przewodu olejowego. W innym wypadku kolejne turbo ulegnie awarii z tego samego powodu.
FILTR CZĄSTEK STAŁYCH DPF
Montowane w niektórych modelach samochodów filtry DPF maja za zadanie wyłapywanie cząstek sadzy, jednakże z czasem doprowadzać mogą do nadmiernego ciśnienia w turbosprężarce, która jest bezpośrednio z tym filtrem połączona. Niektórzy kierowcy decydują się na regeneracje filtra DPF, inni wręcz na jego usunięcie. Warto mieć jego istnienie na uwadze i – jeśli jest zamontowany w naszym samochodzie – zwracać szczególna uwagę na działanie turbo.
ZBYT WYSOKIE OBROTY PODCZAS DZIAŁANIA TURBOSPRĘŻARKI
Obroty od 230 000 i powyżej wskazują na awarię turbosprężarki i mogą doprowadzić do jej całkowitego uszkodzenia. Powodem mogą być różnego rodzaju modyfikacje silników, uszkodzone wtryskiwacze, tzw. chiptuning i inne. Również nieprawidłowo ustawiony siłownik, sterujący pracą turbiny, a także nieprawidłowo ustawiona zmienna geometria, niepozwalająca na prawidłowe działanie jej lopatek, mogą skutkować nadmiernymi obrotami turbo.
AWARIA Z POWODU CIAŁA OBCEGO
Bardzo często turbosprężarka w samochodzie ulega uszkodzeniu, nawet całkowitemu, ze względu na zassanie ciała obcego z układu dolotowego. Może być to kawałek metalu, np. śrubki czy nakrętki, pozostawiony w układzie przypadkowo, ale może być to też drobniejsze cząsteczka, jak opiłki metalowe, która dostaje się do turbo, uszkadzające elementy np. poprzez nieszczelny układ ssący, nieszczelny lub przytkany filtr powietrza, niespełniające już swojej roli. Po zdemontowaniu turbosprężarki będzie wówczas widać wyraźnie wyszczerbienia na łopatkach koła. Generalnie każdy element/ciało obce, które ze względu na nieszczelny, niedziałający filtr powietrza lub z powodu nieszczelności w innych miejscach układu dolotowego dostanie się do turbosprężarki, grozi jej całkowitym uszkodzeniem, w skrajnych przypadkach prowadząc nawet do awarii silnika.
AWARIA ELEKTRONICZNEGO STEROWANIA TURBINĄ
Gdy uszkodzeniu ulegnie elektroniczny siłownik, odpowiedzialny za prawidłowe działanie lopatek zmiennej geometrii, turbina przestanie pracować płynnie, i zacznie dochodzić zacinania się czy całkowitej utraty mocy. Jeśli brak innych objawów uszkodzenia turbosprężarki, wówczas wymiana lub regulacja i ponowne ustawienie elektrycznego sterowania turbiną powinno rozwiązać problem.